2013-04-22

Morot kroketter :: Croquetas de zanahoria

Mormor brukade att göra de bästa kyckling kroketter äver. Jag kommer ihag att hon ringde och sade: "Hej! Idag gjorde jag croquettes! Vem kommer att plocka upp de?" Och min mamma skickade mig hoss mormor genast.
Ibland stannade jag och tittade pa mormor för att kolla hur hon gjorde kroketter, men Herregud!! Det var en hel del arbete!! Så, efter det, försökte jag aldrig att göra dem ... men, morot kroketter är olika! Kolla här!

 
Ingredienser (
14 enheter)
  • 1 stor lök (200 gr) 
  • 3 morötter (250 gr)
  • 300 ml mjölk
  • 50 gr mjöl
  • 15 ml olivolja
  • 1 ägg
  • strobröd

Elaboration
Skala och riv morötterna.  

Ta en annan behållare och skala och riv löken. För detta arbete använder jag den enkla och billiga rivjärn Idealisk Ikea rivjärn.
Välj en panna och tillsätt olivolja på medelvärme. Lägg den rivna löken i kastrullen. Efter 5 minuter, lägg till rivna morötterna.  

Nu är det dags för grönsakerna svettas i minst 20 minuter (ingen  bråttom! Annars kommer det att bli rostade men fortfarande rå i insidan).När moroten och löken har svettats bör du tillägg mjöl och rör om hela blandningen i 5 minuter.
Efter denna tid (du ser? Inte så mycket!) Lägg undan pannan, tillsätt den kalla mjölken och rör om igen. Efter 2 minuter, ta pannan tillbaka på medelvärme och inte sluta omröring tills bechamel startar lossnar från pannan (ca. 20 minuter). 

Du kanske tror att du kan ändra timming när du känner dig bekväm, men detta är den viktigaste punkten i receptet. Varför? eftersom a) om du inte lägg undan pannan när du lägger mjölken bechamel blir alltför flytande och b) om du slutar omröring bechamel kommer ysta (åtminstone det hände mig)
Stoppa omröring och lägg degen i en kristall behållare och täck den med plastfolie för att undvika att skapa ett hårt skikt.  
Tryck på omslaget till den plastfolie rör degen, speciellt över kanterna, för att undvika kondens. Låt den svalna. När det är kallt, lägg i kylen.
Nu har du fått degen redo att göra kroketter när du känner för! Du kan lämna den i kylen upp till 5 dagar (om det är mer, frys det!). Men om du längtar efter kroketter, efter 1 timme minst i kylskåpet, ta ut degen och starta. Ta en bit deg (beroende på hur stor du vill kroketter ska göras) och, med händerna, försök göra en rektangulär struktur (det liknar göra nigiris!). 
Doppa kroquette i ströbröd. Gör samma sak med så många kroketter som du vill göra.
Sätt ganska många olja i en kastrull (här jag inte använder olivolja men solrosolja) och stek de. Jag gillar dem lite rostade men det är upp till dig ;)

De är söta och läckra! Vi älskar att äta dem till middag eller som en plockmat i våra vänners fester :)Låt oss 'kroketter' Spanis Kitchenetters!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...