2013-04-18

Nyfödd kaka :: Pastel de recién nacido

Detta är en mycket speciell recept, med mycket värdefulla ingredienser (jag visste inte blöjor var så dyra!) Och för en mycket speciell mottagare (min första och enda systerson :)
Ingredienser

  • 72 blöjor
  • 72 resår
  • 3 tjock papper av olika färger
  • 1 kartong
  • 2 sugrör
  • lim
  • 1 band
  • 1 cellofan
  • 1 sax

Elaboration 
Först av allt måste du välja hur stor du vill göra din tårta. Så, låt oss börja med att plocka av kartongen och göra basen av kakan som innebär att rita en omkrets. Mina hade en 20 cm radie. Sedan dra det första lagret av kakan som ska ha 5 cm mindre än basen (mina, då, hade en 15 cm radie). Och, efter det, gör samma för den andra och sista lagret av kakan som hade en radie på 10 cm. Obs: Jag vet att det är svårt att hantera cm och omkretser så välja 3 olika storlekar på tallrikar och hjälp dig genom att använda dem som en mall för att rita de 3 omkretserna.

Skär 3 omkretserna och det visas på bilderna.


När du har skelett för din tårta, ta tjock papperna och rita 3 olika omkrets samma storlek vardera för de tre föregående kartong-omkretserna som du skar.

Nu har du 3 olika färger omkretserna vilka storlekar matchar med varje av de 3 kartong omkretserna, eller hur? Så nu greppa lim och klistra tjock paperna av varje färg till sin kartong. Obs: köp en bra lim, inte som min som gjorde papperet vått och, i slutet, det var några vågor som visar upp (som ni ser på bilderna).
Med resten av tjock papperna dra 3 remsor av vågor (8 cm bred vardera företrädesvis)

Ta varje rad av vågor och matcha det med omkretsen av samma färg. Sätt lim i ytterkanten av varje remsa och klistra in den med sin bas fram till att få de 3 komplett lagerna av din tårta: bas, första våningen och andra våningen. Gör ett hål i mitten av varje bas med spetsen på saxen.

Nu är det dags för påfyllning! Det är väldigt enkelt: ta en blöja och rulla den. Ta ett
resår för att hålla den rullade blöja. Sätt resår i ena änden. Gör detsamma för resten av blöjorna och överväg att du ska fylla tre olika lagret.

Med alla blöjor rullade, fyll i skikten av kakan (observera att vågorna dölja slutet av blöjan som har fått den resår) och trava dem ovanpå varandra. Få ett sugrör och passera den genom mitten av de 3 hål för att ansluta lagret och undvika att falla ner. Nu kan du antingen avsluta här eller gör din personliga touch (jag gjorde det sista ;) )

Jag fick några olika färgade markörer och dekorerade kakan (jag beslutat att sätta namnet på min systerson och hans födelsedag)

Vi är nästan klar! Ta cellofan och linda kakan och knyt pappret med bandet att göra en fin fluga.


Jag vet att du kan inte äta denna kaka, men jag är säker på att du också kommer att gilla det!


Dags för dig spanska Kitchenetters!


** Jag hade lite hjälp fr
ån Artesanies (spanska) / BabyStepShower (engelska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...