2013-05-13

Laxtärningarna med senap och honung :: Tacos de salmón con mostaza y miel


Det var första gången jag gjorde det här receptet. I början var jag som: mmm jag måste tänka på så många saker och vitlök? Men om jag säga sant, det är lätt (som alla som jag gör). Och om vitlök, låt oss festa hela eftermiddagen med vitlök haha ​​så jag försökte. Och jag måste säga: det var AMAZING! Det bästa är att du äter fisk och man inte känner att det är faktiskt fisk så, vad annars? Gå och berätta för dina barn, de kommer att älska det!

Oh! Förresten, om du vill bli meddelad om nya recept i bloggen, gå med i vår Facebook & Twitter konto.

Ingredienser (2 px)

  • 250 gr lax (jag köper dessa premium fransyskor gourmet lax som är benfria)
  • 75 gr sesamfrön
  • 15 ml sojasås
  • 15 ml olivolja (valfritt)
  • 200 gr potatis
  • 150 gr morötter
  • 1 vitlöksklyfta
  • 50 gr senap
  • 50 gr honung
  • svartpeppar
Elaboration
Vi måste först göra de "smutsiga" uppgifterna. Skala morötterna och skär dem i 4-6 strimlor. Skala potatisen och skär dem i bitar 1 cm bred. Nu när du har alla grönsakerna som är färdiga kommer vi att ånga dem. Eftersom jag inte har en ångmaskin (och jag lovar att jag kommer inte att köpa det) Jag ska berätta hur jag laga dem (säkert att ni alla vet, men det är alltid värt en påminnelse ;)
Välj en kastrull och en sil som passar in och att du kan vila den på kastrullen (se bilden). Nu sätter vatten inne och koka det. Silen behöver inte röra vatten.

Täck kastrullen och låt den ånga i 15 minuter. Under tiden kan du förbereda lax tärningar med de viktigaste ingredienserna: sojasås, sesamfrön och lite olivolja.
Ta fransyskorna och skär dem i tärningar. Jag gjorde tärningar av 3 cm så du kan äta direkt från tallriken (Obs: Jag har aldrig skärat fisk i en träskärbräda eftersom det är svårt att rengöra den ordentligt och lukten sticker för evigt). Få en skål, där du förut har lagt sesamfrön, och doppa i tärningarna.

Lägg ut tärningarna i en behållare lämplig för ugnar. Sprid olivolja över laxen. Gör samma sak med sojasås. Koka laxen i ugnen (förvärmt vid 200 ºC) i 15 minuter (jag gillar det lite rå inne men om du inte gör det, låt det i 20-25 minuter ca.)
Med grönsakerna nästan klar och laxen i ugnen, låt oss avsluta med att göra såsen för potatis och morötter. Sätt senap i en skål. Tillsätt honung och svartpeppar (lika mycket som du gillar! Jag lägger en hel del eftersom vi älskar det men om du inte känner dig bekväm med vänta till slutet, det finns alltid tid att lägga detta!) och blanda de.
Sista stegen! Ta ut laxen ur ugnen och servera. Sätt senap och honung såsen i mikron i 1 minut vid maximal effekt och lägg den över potatisen och morötterna. Genast krossa vitlöken och lägg den på grönsaker (du undrar om det funkar eller hur? Det gör! Eftersom stark såsen extraherar lukten och smaken av vitlök).
Olika, rätt? JAG ÄLSKADE DET! Allvarligt! Jag trodde aldrig att det kunde smaka så bra och typ av ... exotiskt också!

Försöka den och berätta till mig hur gick det, Spanish Kitchenetters!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...