2013-05-30

Lilla kakor av morcilla med ägg :: Tartaletas de morcilla con huevo

När jag hör ordet morcilla tror jag: herregud, det låter för oförskämt för att tänka på att äta det. Och, faktiskt, är det! Ovanpå detta brukar vi att äta det i Spanien i en grill lunch med brickor med massor av kött, potatis och saker du kan enkelt äta med fingrarna i en avslappnad måltid (fasthålla spanjorer, åtminstone är det så jag gör!) 
Den här gången tänkte jag laga något mer glamoröst, chic och att du kan äta för en tapas-menyn (nämnde jag att jag har en tapas besatthet? ;)
 

Vem vill med morcilla??

Ingredienser (2 enheter)

  • 100 gr av 'morcilla' (blod korv) 
  • 4 skivor av sandwichbröd
  • 1 vitlöksklyfta
  • 60 gr lök
  • 1 tomat (60 gr.) 
  • 10 gr torkade aprikoser
  • 10 gr russin
  • 2 ägg
  • olivolja

Elaboration
Först av allt, sätt på ugnen och värm upp den till 200 º C. Det andra, de "tråkiga" arbetsuppgifterna: skala och hacka löken. Gör likadant med vitlöken. Ta tomat, skala den och hacka den i de minsta bitarna du kan göra. Om du föredrar, kan du bli av med fröna, men jag faktiskt inte bryr ha dem

Ta de torkade aprikoser (jag tog 2!) Och hacka dem. Nu, befälhavaren ingrediensen i receptet: morcilla. Först av allt, skala den. Du kan enkelt göra en liten klippa och ta bort huden. När du har endast kött, hacka det på samma sätt. Som ni ser, nu du har alla ingredienser för att börja laga den.

Ta en stekpanna och sätta lite olivolja på det. Du kanske gnälla på mig att jag aldrig sätta åtgärderna i olivolja, men saken är att jag dagligen använder den för att förhindra att maten fastnar så jag bara lägga den kvantitet som jag tycker är allright.
Innan du börjar utveckla dina kunskaper om matlagning, låt oss göra vissa hantverken. Välj två burkar för att göra behållarna av morcilla (mina är tulpan former). Du behöver 2 skivor bröd för varje tulpan. Ta bort brödkant. Jag gör runda former eftersom det är lättare att hantera. Hur man gör det? enkel: ta ett glas, lägg det upp och ner och tryck på den. Brödet kvar utanför glaset är vad du måste ta bort. Voila! lätt, eller hur?

Nu med 2 bröd fylla i en tulpan. Tryck brödet mot form och forma den. Gör samma sak för den andra behållaren. Lägg lite olivolja i botten för att göra det mer krispigt när lagat och lägga den direkt i ugnen på  åtminstone 20 minuter (180 ºC). När du ser kanterna kokas, ta ut dem.

Nu, fyllningen! Värm olivoljan vid maximal effekt och tillsätt löken. Låg värmen nästan tills minsta genast och låt löken koka. Tanken är att ha en portion välsmakande lök. Du vet att det är gjort när det mjukar upp och förvandlas till en gyllene färg (ca 15 minuter). Tillsätt tomat och blanda det lite. Tillsätt sedan morcilla.

Du kan omedelbart lägg även russin och torkade aprikoser, eftersom det ger dig rätt indikationer att veta när allt kokas: när de torkade aprikoser mjukna då du har fått det. Koka allt på medelhög effekt i 10-15 minuts.
 

Sätt blandningen åt sidan och stek ägg. Jag valde en mini kastrull perfekt för diameter av mina tulpaner. Om du inte har en liten kastrull sedan ta vilken som helst och när äggen är klar skär den i en rund form tills ägget passar (på något sätt) till tulpan.

Och BRAVO! Du gjorde ditt första lilla kakor av morcilla! Nu handlar det om att äta på ett mode sätt: fyll i brödet tulpaner med morcilla blandningen, lägg ett ägg på toppen och servera. Jag är säker på att dina värdar kommer att älska det!

Din tur, spanska Kitchenetters!
Font: Valérie Berry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...