2013-05-07

Ostkaka med kiwi :: Tarta de queso con kiwi


Jag är säker på att många av er använder gelatin i din dagliga matlagning men, för att vara ärlig, det var år sedan jag senast använde den. Faktiskt var jag tvungen att använda det eftersom det förfallodatum närmade och, med tanke på jag hatar att kasta mat bort, var jag tvungen att göra gelatin huvudingrediensen (inte så exakt, men jag gillar att överdriva ;) Så, vad gör jag? Uppenbarligen har jag inte gjort det så jag googlade det viktigaste ordet och: "ta-da"! hittade receptet här
Ingredienser
300 gr färskost
120 gr smör
20 kakor
2 mango
5 kastanjer
1 ark av gelatin
200 gr flytande grädde
saften av en halv citron
½ glas vatten
3 msk vitt socker

Elaboration
För basen, knäck kakorna och kastanjerna. Du kan göra det med mixern. 

Jag brukar att göra det med köttyxa eftersom det fungerar snabbare (och eftersom jag vill använda den här maskinen ibland för att inte få den rostiga hehe). Lägg blandningen i en skål och tillsätt smöret som du tidigare har tagit ut från kylskåpet och blanda med händerna tills blandningen är kompakt. 

Lägg degen i en behållare (eller dela den i 4 bollar för att lägga den i 4 individuella behållare för att få fyra individuella portioner) och sprid det. Lämna den i kylskåpet i minst 15 minuter.
Blötlägg gelatinet i en skål. När det har blivit mjuk, ta ut gelatinet ur vattnet och placera den i en skål med 20 ml flytande grädde. 

Omröra den tills den är utspädd. Ta en annan skål och blanda färskost med resten av flytande grädde, sockret, citronsaften och utspädda gelatin. 

Blanda den med energi och tömma den i behållaren som har fått basen du gjorde innan. Sätt den direkt i kylen tills det är fast (3-4 timmar).

Skala kiwi och skär i skivor. Täck ostkaka med mango och dekorera med "lite grönt" på det :)

Jag ska säga dig en sak: DET ÄR JÄTTEGOTT! Jag gjorde denna dessert för hela min familj och det var skitkul, jag lovar!

Nu är din tur spanska Kitchenetters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...