2013-05-23

Patatas bravas "fri stil" :: Patatas bravas al estilo libre

Det finns så många platser i Barcelona där du kan äta bra "patatas bravas" (stekt potatis med kryddig tomatsås). Bar Tomás är en av de mest populära barerna i staden för att finna denna läckra maträtt. Egentligen människor säger att det är de bästa tapasbarer (sorry, men om du vill äta ordentliga Stora spanska tapas gå till La Bombeta)

Iaf! Vad vi vill är att göra våra hemgjorda patatas bravas och här jag förklara hur jag laga dem och varför jag kallar dem fri stil.

Ingredienser

  •  250 gr potatis
  • 150 gr stekt tomatsås
  • 1 vitlöksklyfta
  • 40 gsocker
  • 35 cl olivolja
  • 15 ml äpple vinäger
  • 5 g salt
  • 5 gr svartpeppar
  • Tabasco
  • Grovt salt

Elaboration
Först av allt ska vi skala potatisen och skär i bitar som ni kan se på bilden (ca 5 cm lång och 1,5 cm bredd). Ta en kastrull, tillsätt vatten på den och koka potatisen i 15-20' minuter ca. Sila potatisen och kyla ner dem lite medan vi gör det lätt "Brava" (kryddig) sås.


Välj en liten kastrull och värm 5 ml olivolja. Krossa vitlöksklyftan (jag använde 2 eftersom gruvan där för liten) och stekt den i 1 minut. Genast lägger stekt tomat. Här hittar du den första ingrediensen som gör dessa patatas bravas fri stil: Jag använder stekt tomat i stället för naturliga eftersom det har fått mindre vatten vilket innebär att det är mer konsekvent och att du sparar tid matlagning det (eftersom du inte behöver att vänta tills vattnet avdunstar).

Och eftersom du inte behöver vänta tills det steker, fortsätta att lägga de kvarvarande ingredienserna. Tillsätt sockret och blanda ihop allt.

Lägg sedan till min andra fri stil ingrediens: äpple vinäger. Den verkliga recept är gjord med sherry vinäger (Vinagre de Jerez), men, ärligt talat, jag knappt använda den här arom så det är ett slöseri med pengar att köpa den. Men jag hittade den perfekta ersättaren som är äpplet vinäger som du kan dagligen använda i dina sallader.

Tillsätt sedan svartpeppar och tabasco. Jag använder alltid samma märke (jag undrar om det finns några andra sådana!) Jag kan inte säga hur många droppar tabasco du bör lägga eftersom det beror på hur mycket du gillar kryddig mat. Jag föreslår att lägga 2-3 droppar, smak det, och fortsätta att lägga om det behövs. jag lagt minst 6.

Blanda ihop allt och du är klar med såsen! (Kom ihåg att ta ut vitlöksklyftor ;)
Nu ta potatisen och stek dem med resten av olivoljan på hög effekt (eftersom vi vill att sidorna vara krispigt)

Och där du går! Den sista touch är att lägga några grovt salt direkt på potatisen. Servera potatisen med sås på och du är redo att njuta av en av de mest populära tapas i Spanien!


Avnjuta!!

Font: Valérie Berry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...