2013-06-13

Chip potatis omeletten :: Tortilla de patatas chip


Medan jag surfade runt för att skriva detta inlägg efter det ursprungliga receptet, slutade jag med några matlagning TV-program jag brukade titta på när jag var liten. Jag minns den glada soundtrack sjöng av en dam-röst som gjorde att du vaknar upp ur din siesta och titta på TV. Sedan matlagning TV-program utvecklats och nu är det en helt fest att titta på dem.

Allt detta gjorde mig att tro jag ska skriva ett inlägg om dessa TV-program. Hur som helst! En av dessa jag brukade titta på var Jose Andres kock. Jag vet inte om han var den berömda kocken han är nu, men han var så mycket kul när han lagade och han visade mig en alternativ modern matlagning som stekt vattenmelon (har du någonsin sett det?) Eller den spanska omeletten med chip potatis som jag postar idag.

Ingredienser
  • 4 ägg
  • 160 gr chip potatis 
  • 75 ml olivolja
 
 

Elaboration
Det första du behöver göra är att bryta äggen och vispa dem. Jose Andres säger att du inte behöver vispa dem en hel del, precis som jag visar er på bilden (för mig är det alltför svårt att inte vispa dem alls, men hej, om kocken säger jag kan bara följa honom!)

Nu lägger de chip potatis. Som du kan se att de är alltför skrymmande. Ta en gaffel och bryta dem lite för att se till att de suger i ägget. Låt potatisen med ägget för ett tag tills du häller olja i stekpannan och uppvärm.
När olivoljan värms, lägg blandningen och koka den. Det viktigaste här är att när du ser ägget ystning du vet att det är dags att vända och koka den andra sidan. För att göra det, välj en tallrik med en större diameter än kastrullen. Håll plattan, vänd stekpannan och inlägg omelete igen i stekpannan för att avsluta matlagning.
Det är för lätt och du behöver inte alltför många ingredienser för att göra det. Det är den perfekta omeletten för er människor som inte gillar lök. Men eftersom jag älskar lök jag föredrar den traditionella spanska omeletten. Men försök och berätta Jose Andres vad du tycker om det;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...