2013-06-26

Fläsk hud torta :: Coca de chicharrones

På måndag hade vi ledigt eftersom det var helg dagen av Johannes döparens dag. I Catalonien är det firas på natten av den 23 juni. Förutom det firar vi också sommarsolståndet (midsommar). Det är en mycket populär helgdag: familjer samlas, vänner träffas på stranden och göra brasor och vi alla kasta smällare!

Som vanligt, firar vi denna dagen med en särskild efterrätt som kallas "Coca de Sant Joan". Det finns 2 typer: en baserad på vaniljsås och den andra baserad på fläsk rinds. Jag ska gå till den andra som matchar perfekt med ett kallt glas av cava!

Ingredienser

  • 1 färdig rullade smördeg
  • 250 gr fläsk hud
  • 100 gram av socker
  • 1 ägg
  • 50 gr av dreven

Elaboration
Jag måste nämna att detta recept är en av de snabbaste som jag har någonsin gjort! Ovanpå det är resultatet nästan som professionella konditorier.


Först av allt, sätt på ugnen på 180°. Rulla ut smördegen och sträcka ut det lite. Ta en gaffel och sticka det eftersom vi vill inte det att blåsa.

Måla smördegen med ägget så fläsk hud inte kommer att röra sig och kommer att hålla på basen.
Nu krossa fläsk hud. Som jag sa, jag använder en maskin för det men du kan lätt göra det med händerna.
Sprid fläsk hud över smördegen.
Gör samma sak med sockret. Se hela kakan är täckt med sockret. Gör samma sak med dreven.
Sätt kakan direkt till ugnen i 15-20 minuter och det är allt!
 
Även om du läser fläsk jag kan säga er att det inte är en tung dessert som gör det perfekt efter varje måltid (om du vill lägga till lite socker i din kropp;)

Njuta av spansk Kitchenetters!

Font: recept av en vän till mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...