2013-07-17

Olivada :: Olivpaté


Jag skulle älska att laga olika läckra utarbetats rätter när jag gör parterna hemma. Men det är nästan omöjligt på grund av 2 saker. En sak är logistiken: alltför många människor och för mycket mat att laga mat. Den andra och den viktigaste: du inte har tid att göra fina, välinredda, smaskiga rätter (åtminstone, jag har inte). Så vad jag gör är att fokusera alla mina ansträngningar på aperitivo tid.

För oss aperitivo är TIDEN: tid att vänta på att alla ska komma fram, tid att komma ikapp med alla oavsett var du kommer att sitta på bordet senare, tid för att få hjälp med saker kvar att göra innan lunch och tid att njuta av de första dryckerna tills maten är redo. Och detta är den tid där våra kunskaper om matlagning dyker upp.
Vi laga oftast olika små rätter som alla kommer att kunna smaka. Vi blandar kalla och varma rätter. De är normalt fingermat för att vara säker att gafflarna kommer inte att blockera trevlig konversation du kan ha i det ögonblicket (och att du kanske har det avbrutits på grund av food service).
En av mina senaste framgångar var Crudités 


Denna nya recept är ett perfekt tapa, snacks, fingermat du kan göra för några tillfällen. Jag hittade det på nätet i en katalansk hemsida och jag älskade det!




Ingredienser
  • 150 gr svarta oliver 
  • 20 gr kapris
  • 5 ml senap
  • 15 ml olivolja
  • 1 ml citronsaft

Elaboration
Det viktigaste här är att köpa bra kvalitet svarta oliver. Första gången gjorde jag det använde jag urkärnade oliver från en vanlig stormarknad och receptet är inte lika välsmakande som med oliver med grop köpt i en god saluhallen.

Det första är att lägga de svarta oliverna i behållaren (ta bort groparna först). Tillsätt kapris och bryta dem. Det tar 5 minuter mer eller mindre. Du måste få en mycket smidig konsistens, som en paté. 


Tillsätt sedan senap och citronsaft och blanda ihop allt. Nyckeln för att få paté texturen är att lägga olivolja. Jag använde 15 ml och det fungerade för mig, men jag är säker på att det beror också på oljan du använder. Bara fortsätta att lägga tills du får den konsistens.

 
När du är klar, lägg den olivada i kylen i 2 timmar ungefär och sedan är du redo att servera!

Du kan antingen sprida olivada på vissa bröd, redo att ätas, eller så kan du lämna olivada i behållaren och låta folk göra det åt dig.


Enkelt och intressant plockmat, har jag rätt, eller?


Recept:  Olivada

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...