2013-08-07

Min topp #3 VINER

Vin. Jag är en vinälskare och jag vet om vin. Jag är inte en sommelier eller en producent heller men jag vet vilket vin jag gillar mest. Och här är den viktigaste punkten. Mina damer och herrar, många människor kan berätta dig vilket är det bästa vinet i världen, varför man måste välja detta vin
stället för ett annat, om detta vin passar perfekt med denna mat, vilket vin du måste köpa för den perfekta romantisk dag, och så vidare. Jag säger: köp, väljer, dricka vinet du gillar, det spelar ingen rol om det är vitt eller rött, om det är från La Rioja eller Nya Zeland, om det är super dyrt eller inte. Detta är ett av de bästa råd jag fick om vin.

Sedan dess, jag har ändrat mig. Jag slutade läsa om vin, merlot mot Garnacha, och jag slutade också att lyssna på sommelierer (Obs: Jag vet att de är proffesionnel, men jag är inte, när jag lyssnade på dem och ingen av dem konstaterade i samma mening, var det svårt för mig att föreställa ut någonting, det var bara förvirrande!)

Provsmakning så många viner som jag någonsin skulle haft i mina händer var vad jag gjorde. Hur man gör det?
· KÖP VIN: grundläggande och viktigaste punkten. Definiera en budget, välja en butik och köpa den.
· GÖR ANDRA KÖPER VINET: När har en middag med en grupp människor, göra någon annat att välja vin.
· DELTA PDelta på vin mässor i din stad: om du vill veta mer om spanska viner, besöka dessa vin mässor

Det är åtminstone vad jag gör! Och det fungerar eftersom du börjar plocka vilken sort är det och det och vilken du gillar mest. Dessutom, kan du börja jämföra viner bland samma sort och punktera dem. Till exempel i mitt fall var slutsatsen: Jag är ett vitt vin älskare, mestadels chardonnay & Godello. Däremot betyder det inte att jag inte gillar en bra Ribera del Duero DO vin.

Men här kommer jag att visa er min topp 3 viner: en vit, en röd och en rosé


MAS ESCORPI
Kombineras med: detta vin passar till alla typer av förrätter, skaldjur och fisk.
Vinprovningsprotokoll: intensiv och aromatisk doft av färsk frukt, fruktskal, päron, mogen mango och skal av citrus. Lätta inslag av vita blommor. Frisk smak med tydlig smak av frukt. Tydlig syrlighet och söt smak med intensiv och lång eftersmak.  







SANTA DIGNA ROSE
Bra med: utmärkt som aperitif eller med rökt kött (t.e: ham, korv och salami), och många pasta och grönsaksrätter.
Smakanmärkningar: ett fylligt vin med en delikat fruktig surhet och enastående blommig smaker (som påminner om viol och apelsinblom). Eftersmaken är lång och smidig, med utmärkt balans.

LA SENDA DE LOS OLIVOS

Bra med: Idiazabal, rökt Manchego, Pecorino Stagionato, Ragusano från Sicilien.
Smakanmärkningar: mörk mogna körsbär färg med inslag av lila. Dess bukett av röda bär kombinerar perfekt med vanilj. Silkeslen, smidig och balanserad smak med en lång eftersmak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...