2013-09-08

Paprajotes :: Misshandlade citron blad

Som några av er kanske vet (om du följer mig på Twitter / Facebook) Jag reser ofta runt Spanien på grund av mitt jobb. Jag gillar speciellt att åka till Murcia på grund av deras mat. Min favorit maträtt är "Huevas con almendras tostadas", som är en lokal sort av kaviar med rostat mandel.
Men vad jag verkligen älskar, och det var en sådan upptäckt för mig, är Paparajotes (det har fått så roligt namn, faktiskt det påminner mig en sång Pa-pa-rara!)

Så här jag ge dig det ursprungliga receptet:

Ingredienser

  • 2 ägg
  • 1/2 L av mjölk
  • 500 gr mjöl
  • citronskal
  • 10 gr bakpulver
  • olivolja1 nypa salt
  • 25 citron blad
  • 200 gr socker
  • 75 gr kanel
Elaboration
Vispa äggen och tillsätt mjölken. Blanda ihop allt. 


Genast vi kommer sakta tillsätt mjölet under omrörning och kommer att sätta även salt, bakpulver och riven citron allt tillsammans tills degen är homogen.


Låt oss förbereda citron blad. Först av allt (och det viktigaste!) Vi måste städa och torka dem mycket väl, eftersom det är grunden för receptet och de lämnar en speciell essens.

Nu, tar ett löv, blöta det i degen och introducera i pannan med olivolja som du tidigare har uppvärmd medel-maximal temperatur. 

Koka den i 30 sekunder ena sidan och 30 sekunder den annan sida. Var försiktig om du laga det längre, det ska förmodligen brinna. Gör samma sak för resten av 24 blad (ha tålamod här, jag lovar att det är värt;)

Visa bladen på ett hushållspapper som kommer absorbera överflödig olja och även när det är varm, blanda socker och kanel på en skål och doppa varje blad i det.



Nu är du redo att smaka en riktig Murcian dessert! 


Font: Las delicias de Felicia (spanska)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...