2013-10-21

Kikärtor gryta :: Garbanzos estofados

Det är nästan november och vi ser inte en antydan till hösten i Barcelona. Men vi måste vara redo för den typen av galna-frysning väder där vi byter sandaler för stövlar på mindre än 1 dag.

På grund av detta, jag börjar ta ut den arsenal för att värma upp vår insidan. När vintern kommer kan jag bara visualisera kikärtor överallt.

Detta är min mäster, enkelt , snabb , hälsosam recept . Min kära pojkvän tillför lite bacon också men du vet att jag måste leta efter min kropp haha.

Ingredienser (2 personer)


  • 500 gr kikärtor 
  • 200 gr krossad tomat
  • 100 gr lök
  • 30 cl vitt vin
  • 2 msk olivolja
  • En nypa salt
  • En nypa svartpeppar

Elaboration
Jag väljer alltid förkokta kikärter som kommer i en kanna. Om du föredrar dessa som är inte förkokta , följ dessa steg .


Först av allt, hacka hela lök. Jag använder alltid söt lök eftersom jag känner det mer välsmakande och det gör mig inte gråta alls. Nu lägger olivoljan i stekpannan och värm det. Sedan, tillsätt löken och, omedelbart, minska temperaturen till ett minimum och låt löken koka sakta i 10-15 minuter.

När löken har fått en gul färg, tillsätt tomat. Nu, låt oss höja värmen till maximalt igen för att förånga vattnet av tomaten. Tillägg salt och svartpepparn. Det tar 5 minuter mer eller mindre. 

Samtidigt öppnar kannan av kikärtor och häll dem i en sil. Även om de är redan tvättade, de har fått typ av klibbiga gelatin som jag personligen inte gillar (jag antar att det är för bevarande, är inte det?) . Iaf, tvättar jag dem igen tills jag inte se antingen gelning eller bubblorna.

Nu lägger de kikärtor i tomatsåsen och minska temperaturen till medelvärme igen. 

Massor av upp och ner med värmen men varje steg behöver extra omsorg ;)

Efter 2 minuter maten är redan varmt så det är dags för vinet! Häll det och nu måste vi avdunsta en del av acohol så låt oss höja värmen till max. 


Det tar 10 minuter till jobbet som ska göras.

Du kommer att se tomaten har blivit en sås igen så det är dags att servera och njuta av det!



Font: Själv :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...