2013-11-03

Kristalliserad tårta :: Coca de vidrio


Idag ska jag föra er ett annat typiskt katalanska recept. Det heter "coca de vidre" (kristalliserad tårta) eftersom när du tar ut kakan ur ugnen och häll den söta anis på det, kristalliserar sockret direkt.

Tillbaka till min barndom, brukade jag att gå med mina föräldrar på bio och äta Coca de vidre efter filmen. Jag minns att vi brukade köpa det i en mycket liten, mysig söt butik där du kan se alla skinande kakor lägger vid kassan . Lukten av anis öppnade magen och du bara ville köpa toner av den läckra söt kaka!

 

Ingredienser ( 4 enheter )

  • 350 gr mjöl
  • 8 gr socker
  • 8 g av salt
  • 15 gr jäst
  • 25 gr av smör
  • 180 ml ​​vatten
  • olivolja
  • socker
  • 50 gr av pinjenötter20 cl söta anis
Elaboration
Välj en djup skål och tillsätt mjölet och saltet och blanda ihop allt. 


Skapa en vulkan och sätta smör, socker, jästen och vattnet i mitten av det. 
Jag har inte jäst så jag använde slätten bakpulver och det fungerade perfekt!


Nu är det dags att knåda degen i 10 minuter. Som det är inte en mycket hård stor mängd av deg, brukade jag att göra det med mina händer istället för att använda något annat användbart verktyg. Efter de första 5 minuterna kommer du att känna att arbetet är nästan klart men fortsätter att göra samma sak för 5 minuter mer eftersom det smidigare blir bäst!
Gör en boll med händerna och täcka degen med en duk. (Tips: fukta händerna med lite olivolja så att degen inte fastnar i dem). Låt det stå i 10 minuter.
 
Förvarma ugnen i 190º

Efter denna tid, dela upp bollen i fyra delar (= 4 kakor !). 


Sträck degen med rullen. Hemligheten är att sluta med en mycket, mycket tunn deg så när du biter den går lätt sönder i munnen.
 
Måla ytan av degen med olivolja. Sprid socker på den och lägga till pinjenötterna. Lägg så mycket socker som du vill, men du kommer att ha tillräckligt med 50-100 gr varje kaka.
Eftersom de fyra kakor inte passade i min bakplåt, bakade jag först 2 och sedan 2 mer. Baka dem i 10-15 minuter. Innan du tar ut dem från ugnen, häll anis över hela kakan (5 cl) och grädda den igen i 5 minuter mer eller tills det blir rostat.

Du kommer att se att anis ger kakan den blanka look och doften gör dig att villa äta allt på en gång!



Font: Pitbox Blog 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...