2013-12-15

Glögg :: Glögg, vino sueco navideño

Sistone känner jag mig ganska svenskt - nostalgisk. Jag kan inte kalla det " hemlängtan " eftersom jag har aldrig bott där , men sanningen är att det är det första året som jag inte resa till Göteborg under vintern. Och med vintern menar jag julen.

Enligt min åsikt har Göteborg fått den vackraste julen känslan någonsin. Gatorna är packade med folk (i ett land där man sällan ser en person under vintern vid kl17), kan du luktar socker i alla hörn och du kan höra julsånger varje plats du hoppa in. För att inte tala om att deras julmarknader är UNDERBARA.


Allt som nämnts ovan fick mig att jag ska hitta något att haka upp mig och vin kom till mig! Om du länkar vin + svenskt + Julen är resultatet Glögg , så låt oss dricka lite ;)


 

Ingredienser ( 2 pers )
  • 1/2 liter av rödvin
  • 80 ml av strösocker
  • 80 ml ​​av vatten
  • 7,5 ml av kryddnejlika
  • 7,5ml av kardemumma
  • 5 ml av kanel
  • 1/2 apelsinskal

Elaboration
Detta recept är så enkelt som att blanda ingredienserna tillsammans. Först av allt, tillsätt sockret i en kastrull tillsammans med kryddnejlika, kardemumma, kanel och apelsinskal.


Sedan tillägg vattnet och få allt att koka.

Blanda det lite tills det kokar och låt det småkoka i 5 minuter till det får en konsistens som sirap. 

Täck över och låt den vila 8 timmar eller över natten i rumstemperatur.

Efter denna tid kommer du att märka sirapen är ganska klibbig. Oroa dig inte , ska det vara så! Nu, tillsätt rött vin och värm utan kokning. När det är varmt nog, sila och servera.


Du håller på att smaka en hemlagad glögg.

Skål och god jul!




Fonts: 
Göteborg.com 
Le Parfait

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...