2013-12-29

Mizeria, polska gurka sallad :: Mizeria, ensalada polaca de pepino


Mina damer och herrar , det här är min favorit polska maträtt. Jag har inte provat så många andra polsa maträtter, ärligen, men när jag åkte till Polen för första gången jag åt denna sallad tills jag exploderade haha! Jag minns en älskad polska person från där som sade: " Åh, jag kan göra det mer och mer för varje dag om du vill" ( Jag känner mig nostalgisk just nu :)

Det är perfekt som en sida maträtt för kött eller ens för aptitretare innan lunch . Du vet i Spanien har vi "aperitivo " , en måltid runt 13:00 baserad på en öl , vermut eller ett glas vin + patatas bravas , croquetas och du lura magen innan lunch runt 2 - 3:00 ( ja , vi äter ganska sent i jämförelse till resten av Europa ! ) .


Ingredienser ( 2 personer )

  • 1 stor gurka 
  • Svartpeppar
  • 30 g socker
  • 200 gr av gräddfil
OBS : Om du inte har gräddfil ( vi knappast använda den i Spanien så det är inte alltför praktiskt att hitta det i affären) behöver du följande ingredienser för att göra din egen.

Gräddfil

    * 200 g av flytande grädde
    * 15 ml citronsaft
    * 10 ml vinäger
    * En nypa salt

Elaboration
Skala gurkan och skiva den. Du kan antingen använda en mandolin ( jag vill ha en! ) Eller en enkel men en bra skarp kniv eftersom idén är att skära den i mycket tunna skivor. Lägg all gurka i en behållare, tillsätt salt och låt det rinna för att avlägsna vattnet. Det tar 5 minuter.


Under tiden kommer vi att göra vårt gräddfil. Häll grädden i en behållare. Observera att krämen ska vara kallt. Skvätt citronen och lägg till den i grädden. Nu slog det lite för lite konsistens. 


Genast tillsätt vinäger , socker och svartpeppar och slå det i 4-5 minuter. 

Oroa dig inte om den är inte alltför vispad eftersom min polska vän inte brydde sig om det också men det kommer alltid att vara snyggare ;)

(Om du köper redan gjort gräddfil, det enda grej du bör göra är dressingen: socker + svartpeppar )

Som sista steget, dränera skivor av gurka och blanda dem med grädden.


Servera den kall och du har fått denna enkla polska maträtt!

Något du måste veta är att goda fina polska måltider serveras alltid med originell polish vodka . Och vi har en del hemma . Na Zdrowie !...



Fonts:  
Polish meals
How to make sour cream (spanish)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...