2014-02-01

Nordisk stil äppelkaka :: Tarta de manzana estilo nórdico

Jag bara älskar bloggar . Jag är beroende av dem (min pojkvän nicka haha! ). Jag verkligen älskar att läsa NÅGOT: böcker, tidskrifter, schampo etiketter och bloggar i min dagliga läslista .

En av mina favorit deco blogg är Delikatissen. Kati är ägare och hon skriver om nordisk inredning och design. Nej, hon är inte en arkitekt eller inredningsarkitekt. Hennes passion för den nordiska stilen kommer från de åren hon bodde i Danmark .

Bland alla dekoration ämnen skriver hon om, kan du hitta ett litet etikett upp i bloggen som säger EFTERRÄTTER. Där kan du hitta så många nordiska söta recept som glädja dina ögon direkt. Det bästa? De är lätta att göra, så, hur lockande är det? Mycket för mig! Det är därför jag vågade laga hennes recept och lägga upp varenda steg här .

Du vet vår attraktion för Sverige så hela nordic way-of-life är vår svaghet.

Ingredienser 

  • 1 klar rolle smördeg
  • 4 medelstora äpplen
  • 1 msk av smör
  • 2 msk socker
  • 2 msk kanel
  • 1/2 citron pressad saft
  • ett ägg

Elaboration
 

Först av allt, tvätta, skala och skär äpplena i små kvadratiska bitar. 

Spruta med citronsaft. 

Tillsätt socker och kanel och blanda allt tillsammans.

Ta en kastrull och smält smöret. Tillägg sedan äppelbitar och koka dem i 10 minuter medelhög temperatur tills de är mjukare (sticka dem med en gaffel för att kontrollera).


Välj en form. Jag tog en 20 cm bredd x 5 cm höjd kristall en (jag tror en 15 cm bredd borde ha fungerat bättre för denna kaka). 


Smörj formen med lite smör och täck med smördeg. Pricka degen med en gaffel så att det inte pumpa upp.

Med resten av degen, göra små remsor som vi kommer att använda senare för att " täcka " ytan på kakan.
Nu, töm äpplena och försiktigt täcka kakan med remsor av smördeg. Vispa ägget och måla deget för att ge det lite glans.
Värm ugnen 175oC och grädda kakan ca 45 minuter tills den är brun. Man kan inser det när basen är kokta (här är där kristallbehållaren fungerar perfekt så att du kan se igenom det! ).
Jag tog den tillsammans med roscón de Reyes till vår familj lunch och alla älskade den så mycket, särskilt svenskarna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...