2014-03-23

Esqueixada :: Catalanska torsk sallad

Så fort jag kan, jag försöker visa dig alla de typiska spanska rätter från min Spanish Kitchenette. Vid tiden nu , kanske du vet att Spanien + mat är den perfekta relationen i vårt land och att vi inte förstår en tradition, säsong eller fest utan en speciell maträtt för detta tillfälle.
Idag kommer jag att ge er en av de mest kända katalanska sallader någonsin: esqueixada eller torsk sallad. Som du kanske tänker just nu: ja det är perfekt för 1) sommar och 2) att äta fisk om du inte är en riktig fisk-älskare ;-)

 
Skriv ner ingredienserna och låt oss börja!

 
Ingredienser (4 px)

  • 300 avsaltades torsk
  • 1 röd paprika
  • 1 grön paprika
  • 1 gräslök
  • 20 gr svarta oliver
  • 50 ml olivolja
  • salt
ElaborationFörst av allt, om du inte har avsaltas torsken ännu, fråga mig inte, jag vet inte hur man gör det! Vad vi personligen göra är att köpa det redan avsaltas så, låt oss vara praktiska ;-) Egentligen förra veckan var torsk på ett specialpris så vi drog fördel av det och köpte en stor bit som fiskhandlare skar i små bitar och packade det fint för oss. Det enda vi behövde göra var att frysa den. Så, om du är på samma punkt som vi är, ta en bit torsk och frosta av den (jag personligen lägga den direkt från frysen till kylen för hela natten och koka det dagen efter).Ta torskbiten och slita av huden med hjälp av en kniv. Med ren torsk smulas den sönder med fingrarna. Och här är ett gratis tips när efterbehandling: pressa lite citron på händerna och gnugga dem att bli av fisk lukt.
Nu, klippa det röda och grön paprika i små strimlor. Gör samma sak med löken och sätta allt tillsammans med torsken.  

Hacka tomater och lag dem till blandningen. Ta tag i svarta oliver och skär dem i skivor. Lägg dem till salladen och blanda ihop allting.
Nyckeln för denna maträtt, förutom den goda kvaliteten på fisk, är förbandet. Vi måste sluta med enkel olivolja vinägrett där vår torsk sallad kommer att ligga på. Vattna sallad med olivolja, tillsätt salt och blanda tills alla ingredienser är integrerade och du kan se den olivolja skiner hela torsk, paprika, tomater och lök.
Ställ salladen i kylen och vänta i 4 timmar tills att äta det. Jag personligen gillar att ha salladen dagen efter för att se till att alla ingredienser och smaker är lugnat ner sig.Nu vet du en annan spanska recept att prova hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...