2014-05-04

Hemgjord lemonad :: Limonada casera

Vår citronträd ger ut citroner som galen. När den första kom ut det var som "ooohh så coolt" . Med den andra sade vi: " perfekt, vi kommer att hålla det i kylskåpen". Men, säg mig: hur många citroner kan du använda varje dag? Inte så många som mitt citronträdet kan ge!Några veckor senare, insåg vi att vi hade ett överskott: alltför många citroner och inte alltför många sätt att använda dem. Så, efter ett misslyckat försök att göra glass, bestämde jag mig för att göra saft. Men inte den enkla: blanda vatten + citronsaft + socker. Ok, på något sätt, men med ett litet trick/tips jag kommer att dela med er alla (säg tack senare! ;-)Ingredienser
  • 10 citroner ( 600 ml)
  • 600 ml vatten
  • 450 gr vitt socker
  • isbitar

ElaborationGrundläggande riktlinjer men alltid bra att veta: tvätta citronerna och skär dem i halvor. Krama dem alla tills du får saften och häll den i en gryta.

Nu, tillsätt vattnet och sockret och få den att koka i 2-3 minuter tills sockret smälter. Ja, här är tricket! Om du blandar citronsaft + socker + vatten sockret går ner till botten och det blir aldrig blandas ordentligt.
Ta bort grytan från spisen, låt den svalna och du har fått saft! Men innan du dricker den, lägg den i kylen i 2-3 timmar.Efter den tiden servera det! Ta en burk, lägga till några isbitar, fyll i med saft och du är redo att njuta av det.
Färska och hemlagad , vad annars? ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...