2013-09-30

Katalansk kräm :: Crema catalana

Jag vet inte varför det tog mig så lång tid att göra detta recept . Egentligen var det Cookingly Yours som föreslog matlagning av det och låta honom veta när den är gjort. Om du vill mig att laga någon annan typisk maträtt , lämna mig en kommentar , och jag ska göra mitt bästa :)
Märk väl att Crema Catalana är den mest populära och traditionella katalanska efterrätt och du kan lätt hitta det i de flesta av restauranger menyn i Katalonien (kanske därför jag gjorde inte det innan).
Ingredienser ( 4 portioner )

  • 1/2 L av mjölk 
  • tre äggulor
  • 100 gram av socker
  • 20 gr vetemjöl
  • 3 gr av kanel
  • citronskal

ElaborationHäll 2/3 av mjölken i en kastrull och värm i medel - låg temperatur ( vi inte vill att det ska koka!). Tillsätt citronskal och kanel. Lämna det medan du förbereder äggen.

Separera den vita från gulan och slå 3 äggulor alla tillsammans. Tillsätt sockret och blanda det. Kom ihåg att vi lämnade 1/3 liter mjölk som väntar på att användas så nu är det dags.



Häll mjölken och lägg även vetemjöl. Då är det dags att röra det medvetet eftersom vi vill ha en deg utan klumpar.
Nu , tömma äggula blandningen i kastrullen med den varma ( inte kokande ) mjölk och rör om. 

Detta är faktiskt den mest tråkiga steget i processen för utarbetandet eftersom, här, kan du inte sluta omrörning: på mindre än 5 minuter vätskeblandningen blir en kräm, annars kommer du att sluta med en bränd halv - gräddblandningen!
Dela upp krämen i 4 behållare och täck dem med plastfolie (som jag gjorde med morot kroketter, kommer du ihåg?). Det är för att undvika att skapa ett hårt skikt. Tryck på omslaget till den plastfolie rör degen, speciellt över kanterna, för att undvika kondensation.
Låt den svalna. När det är kallt , lägg i kylen tills servering .
Den slutliga magic touch kommer om du har en blåslampa. Jag skulle aldrig ha haft detta verktyg i mitt kök om det inte har varit en present. Min pojkvän hade den för en av sina födelsedagar och vi hittade en bra användning för det! Om du inte har en blåslampa, äta crema catalana själv. Det är också jättegott!Sprid lite socker på toppen. Slå på blåslampan och bränna den! Ett krispigt lager kommer att visas efter nedkylning sockret.

När man äter det, kommer du att känna den kalla krämen med den varma socker lagret. Imponerande! Lägg också märke till att två olika texturer samlas i munnen: krämig och krispig samtidigt, vilket är riktigt trevligt att få reda på.

Nu har du den mest populära och traditionella katalanska efterrätt till ditt förfogande. Hoppas ni tycker om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...